søndag 25. mars 2012

Hva sier dine gener?

Det ser ut til at stadig flere private aktører tilbyr hvermannsen genanalyser. Foreløpig i utlandet. I media har det vært flere debatter og ulike meningsytringer i forhold til om det er gunstig å vite hvilke hemmeligheter genene gjemmer på.

Jeg vil gjerne vite.
Først og fremst fordi det er spenennde, for det andre har jeg tenkt å ha i mente at mine gensvar ikke er min skjebne - til slutt vil svarene gi meg sterkere kort på hånden i forhold til forebygging.

Valget falt på 23andme. Jeg spyttet i et rør og sendte det avgårde til USA. Om 6-8 uker får jeg en hel masse data om økt sykdomsrisiko, redusert sykdomsrisiko, slektskap og andre mer tøysedata som f.eks  hvor stor sannsynlighet det er for at jeg har blå øyne o.l.

Jeg vurderte også:
inherenthealth. Her får du svar i forhold til optimal diett for deg når det kommer til vekt og næringsstatus.
decodeme. En liten børste, som du koster innsiden av kinnet ditt, kan avsløre hvilke helserisikoer du har.



3 kommentarer:

  1. Vet du - der er jeg enig med deg - jeg opplever det som et sterkere kort på hånden. Jeg så et intervju ( husker ikke når og hvem det var, men mannen var en ekspert i alle fall) og studier viser at folk håndterer det der bra. De bruker informasjonen som nyttig veileding, og ikke som det så ofte sies, at de tror de får alle sykdommene de er disponert for. Folk har is i magen.
    Spennende, jeg har ikke gjort det der enda - men du minnet meg på det nå - tror sannelig jeg får spytte i et glass jeg også ;)
    Finfine dager til deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig du stakk innom :-)
      Artig at vi tenker ganske så likt omkring dette med genstester. Glemte skrive i innlegget mitt at vi samtidig støtter forskning ved å benytte oss av testene. Kanskje vil de etter hvert forske på nedprioriterte sykdommer som ME?
      Lykke til og tvi-tvi med spyttingen ;-)
      Gode dager og snart påske til deg også!
      Klem, Ella

      Slett
  2. Hei, flott blogg som jeg tilfeldigvis kom over :) Lurer på om du har fått svar enda?

    SvarSlett