onsdag 3. juni 2015

Kan kardiologer kommunisere med pasienter?

Hamsterkarusellen bestående av sykkel-EKG, 24-timers EKG og ultralyd av hjertet gir meg ikke svar på det jeg lurer på! Hvor mange spesialister må man til før spørsmål blir besvart? Eller stryk det. Problemstillingen må snarere bli: Kan kardiologer kommunisere med sine pasienter og ikke bare tukle med og avlese apparater?

Denne gangen har jeg vært hos en kardiolog med offentlig avtale. Denne audiensen fikk jeg etter at pulsen plutselig begynte å løpe løpsk når jeg var hos fastlegen. Da ble anfallet bekreftet av en fagperson. Dermed ble det konsultasjon og ikke bare en date med et bærbart EKG-apparat. Flotte greier... eller?

Det viser seg at snakk stort sett er en heftelse.
- Vet ikke hvilken info fastlegen har sendt med henvisningen? For jeg lurer på.....
- Nei, ingen ting. Vi må bare stole på at fastlegen tar nødvendige blodprøver og evaluerer dem.....
- Kan pulsanfallene ha med POTS å gjøre? I og med at de kommer når jeg bøyer meg ned eller strekker meg....
- POTS, hva er det? 

Forøvrig ingen andre leger, indremedisinere eller kardiologer jeg har hatt i tale som vet hva POTS er. Skremmende ensrettet kunnskapsfokus, selv innen eget fagfelt. POTS står for Postural Ortostatic Tachycardia Syndrome. Enkelt forklart er det mekanismen som skal holde blodtrykk og puls stabilt ved endring av stilling, fra sittende/ liggende til stående, som ikke jobber riktig. I mitt tilfelle er det et spørsmål om pulsen blir veldig høy fordi jeg endrer stilling til bøyd eller "utstrekt". Om samme feilregulering kan inntreffe også ved slike stillingsendringer.

- Kan det være en vagus-påvirkning? (Anmerkning: Vagusnerven er innvollsnerven. Den styrer bl.a. fordøyelse og hjerte. Den blir "klemt" når man bøyer seg). Hvis ja, hva kan det komme av at kroppen bruker opptil 2 timer på å korrigere denne påvirkningen?

- Nei.... dette kan ikke være noe annet enn supraventrikulær tachycardia. Altså at du har en overledningsfeil på hjertet. Men vi vet ikke sikkert før vi fanger opp et anfall på EKG. 

- Ja, flere leger har nevnt at jeg mistenkes å ha dette problemet. Men jeg forstår ikke hvorfor anfallene kommer i spesifikke situasjoner og ikke "som lyn fra klar himmel" slik jeg leser tilstanden beskrevet.

- Nei.... det er så mye involvert ...  hormoner, nerver og ulike mekanismer at det kanskje kan... Nei, du må få fanget opp et anfall og må gå med EKG måler over flere døgn. 

Hvis jeg er helt på jordet så trenger jeg - som pasient, å gis innsikt i eget helseproblem. Jeg trenger for helsens skyld å bli tatt på alvor med mine spørsmål. En fornuftig forklaring på hvorfor mine oppfatninger eventuelt ikke er relevant. Avfeiing duger ikke. Jeg stoler ikke på at leger jobber for min livskvalitet. Den må jeg jobbe for selv. Jeg stoler nogen lunde på at de jeg har møtt ville oppdaget alvorlige tilstander og håndtert dette, så jeg er ikke redd for hjertesykdom. Jeg er redd for at unødig mange år skal gå med redusert livskvalitet fordi legene ikke tenker utenfor hamsterkarusellen.

Dessuten begynner jeg noen ganger å lure på om det er de faglærte - og ikke meg, som er på jordet. Kan de sies å ha lyktes i sin jobb der pasientene kommer ut av legekontoret som fortvilte spørsmålstegn? Fremmedgjort for den "hjelpen" de får med en stadig økende avmakt.

POTS hva er det? Les dere opp kardiologer! Og forstå at et hjerte ikke lever for seg selv, men inni et menneskse med flere organsystemer - men ikke minst, inni et menneske med tanker, følelser, behov og lengsler. Mennesker som ikke ønsker å begrenses av helseplager de er usikre på blir ivaretatt med livskvaliteten i mente.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar