mandag 15. juni 2015

Mangler du sink?

Ønsker du å teste din sink-status kan du etter sigende gjøre det selv med en smakstest. Min status ble nylig testet i blod og viste nivåer helt i bånn av normalområdet. Legen min mente jeg burde ta litt tilskudd. Jeg bestilte tilskudd og slang i samme ærend med meg en sinktest.



Testen ble utført slik:
5 ml Zincatest blandet i 60 ml vann. Deretter ble 5 ml av blandingen tatt ut for å brukes i testen. Blandingen rulles deretter rundt i munnen i 10 sekunder. Man skal ikke spise, drikke eller pusse tennene minimum en time før testingen.

Nivåene er lave hvis ingen smak kommer fram. Hvis smaken er søtlig eller litt tørr og mineralaktig er nivået marginalt lavt. En klar smak som øker på betyr at nivåene såvidt er innenfor normalen. En sterkt ubehagelig smak som kommer umiddelbart vil indikere at nivåene er gode.

Min smakstest korresponderte med blodprøven. Litt lave nivåer. Så nå må jeg til pers med litt sink! Litt rart er de labre nivåene i og med at jeg spiser mat rik på sink hver dag, som f.eks. havregrøt og noen biter mørk sjokolade. Kanskje finnes det forhold som hemmer opptaket av sink? Legen min foreslo i alle fall å bruke ingefær som er rik på sink. Så kanskje ingefærte skal tilbake på drikkemenyen.

Bruker du sinktilskudd?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar