fredag 3. november 2017

Helseflyktning

Brev til: 
Nok en lege - ved nok et sykehus.... uten et gjennombrudd. 

"Hei Dr.  X,

Jeg er en kvinne på xx år som er pasient ved karavdelingen og venter på svar for videre tiltak. Beskjeden er at det kommer en gang i x måned , etter at det har blitt avholdt beslutningsmøte.
Henvisning ble sendt fra Ahus ved karkirurg x for å vurdere PCS (anmrk. ødelagte vener i bekken). Videre gikk det ut en henvisning fra fastlegen med ønske om å se nærmere på kompresjon i abdomen. Sistnevnte har jeg ikke fått utelukket fullstending noe jeg nå søker din hjelp i forhold til.

(...) 
Ut fra det jeg har lest, mistenker jeg at det kan være SMAS (anmerk. kompresjon av blodårer i abdomen), men jeg har som nevnt ikke fått bekreftet/avkreftet dette. Det er ingen leger jeg har vært i kontakt med, som har hatt vilje til å undersøke dette nærmere, uvisst av hvilken grunn. Jeg har nå vært hos flere spesialister, både indremedisinere, gastrokirurger, kardiologer, hjertekirurger, karkirurger, gynekologer ved flere sykehus, uten at èn av dem har vært villig til å se nærmere på dette. En (bort)forklaring går på at jeg er slank og derfor kjenner pulsen min godt. Det er det nærmeste jeg har kommet. Så lenge symptomene er så til de grader ødeleggende for hverdagen min, er det all grunn til å utrede om det er SMAS, eller noe annet. For noe er definitivt galt!

(...) 
Jeg har frem til nå ikke kommet noen vei i det norske helsevesenet med denne problemstillingen. Vi snakker mange år, mens jeg stadig har blitt verre. 


(...) 
Anmrk. blogginnlegg:
Pga flere funn i abdomen ( etter lang kamp om å bli undersøkt) er flere inngrep planlagt, men alle er vurdert hver for seg som isolerte plager, men henger trolig sammen. Behandling stopper opp da alle tilstander må være ferdig kartlagt for å unngå feiloperasjon m.mer. 

(...)
Jeg håper derfor at du kan hjelpe meg videre. Dersom heller ikke du kan hjelpe meg med denne utelukkelsen, innser jeg at det ikke finnes kompetanse på «min tilstand» i Norge og blir dermed nødt til å oppsøke hjelp i utlandet. Når utredningen ikke ferdigstilles stopper de aktuelle inngrepene opp fordi beslutningsgrunnlaget ikke blir godt nok. De ulike problemene påvirker hverandre i større eller mindre grad og må være ferdig kartlagt før endelige valg gjøres.

(...)
Vi har reservert en konsultasjon hos Prof. x den x, (anmrk. i Tyskland), men jeg ønsker veldig gjerne en samtale med deg om dette først. Jeg må vite om karavdelingen ved X eventuelt kan hjelpe meg videre i utredningen for å komme nærmere et svar, eller om denne kompetansen er unik for Prof. x. Jeg vil da be pent om at du kan anmode utenlandskontoret ved Rikshospitalet om at jeg som rettighetspasient får dekket denne undersøkelsen.

Hvis du ønsker å ringe meg, er mitt telefonnummer xxx.


Håper å høre fra deg
På forhånd takk for tilbakemelding.


Med vennlig hilsen

---   ---   ---   

Hun hadde ventet i måneder på tilbakemelding fra karavdelingen, men ble oppringt av mottaker av brevet før en liten uke før hun dro. En lege med beslutningsmyndighet. Primært for å gi tilbakemelding på brevet ovenfor og om de ville dekke undersøkelse i utlandet.

De kan ikke dekke undersøkelsen fordi kompetansen finnes i Norge.....
Hun ble også ansett ferdig utredet - selv om de hadde feilet i å diagnostisere plager som sendte pasienten til akuttmottaket med jevne mellomrom. 

Javel? 
- Kompetansen burde finnes i Norge! Men denne saken var vel knapt et bedre eksempel på at den nettopp ikke gjør det. Etter 9 år med besøk på alle landets store sykehus (minus i Trondheim) viste de alle manglende vilje og eller evne til å diagnostisere henne... 
Ei heller tilbys den nødvendige undersøkelsen i Norge: Ultralyd av alle de store blodårene i abdomen- der det blir gjort mål av diameter, retning på blodstrøm, hastighet på blodstrøm m.mer. I Norge undersøkes bare et fast panel blodårer og denne saken har demonstrert enormt store vansker med å fravike denne standard-undersøkelsen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar